Waarom schrijven dominees brieven aan een informateur?

Afbeelding

 

Het is zondag.  Ik heb de tijd om nog eens rustig na te denken. Bijvoorbeeld over het lijsttrekkersdebat van afgelopen donderdag. Ineens was daar het bericht over brieven die de informateur had gekregen van dominees. Zij schreven hem over de zondagsrust. Ik kreeg de indruk dat veel mensen dat maar bedenkelijk vonden.

Opmerkelijk dat nu ineens over deze brieven wordt gesproken. Waarom niet eerder? Zijn het openbare brieven geweest? Volgens mij niet, althans: ze hebben als zodanig nooit op de agenda van de raad gestaan. De status van de brieven is dus onduidelijk. Bovendien: hoeveel brieven? Er zijn in Huizen gelukkig heel veel dominees, dus de vraag is: hoe representatief zijn zij geweest? En: welke dominees waren het? Maar goed, dat zijn misschien wel oude koeien.

Interessanter vind ik de vraag wat het betekent als dominees brieven schrijven? Volgens mij niet veel bijzonders. In een protestante kerk is de kerkenraad de baas. Pas als een brief geschreven wordt aan de overheid namens een kerk wordt het opletten geblazen, maar dan moet die brief wel ondertekend zijn door de voorzitter van de kerkenraad. Dat is lang niet altijd een dominee.

Dus blijft over dat de dominees hun brief waarschijnlijk op persoonlijke titel hebben geschreven. Dat kan, dat mag, dat is zelfs toe te juichen! Het is namelijk een teken van vrije meningsuiting en van betrokkenheid als zo iemand een brief schrijft aan nota bene de informateur. Zo’n man (of was het een vrouw? Die bestaan in Huizen namelijk ook!) staat voor zijn opvattingen en wil die bij de informateur onder de aandacht brengen. Wat een burgerparticipatie. Geweldig!

Ik hoop dat bij de komende formatie het voorbeeld navolging krijgt. Ik zie uit naar brieven van inwoners die de moeite nemen om een onderwerp dat zij belangrijk vinden nog eens goed onder de aandacht van de informateur te brengen. Kom op mensen, schrijf die brieven! Ik zie er naar uit. De informateur vast ook.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

