Goed dat het mantelzorgcompliment wordt afgeschaft

Het mantelzorgcompliment is een sympathiek gebaar, want door hun inzet voorkomen honderdduizenden mantelzorgers dure, formele zorg. Dat mag gewaardeerd worden. Maar in Nederland doen we dat niet met een mooie bos bloemen, een telefoontje of een bezoekje. Wij verzinnen het nieuwe woord ‘mantelzorgcompliment’ en geven geld. En omdat we elkaar niet vertrouwen en elk dubbeltje verantwoord moet worden, tuigen we tegelijkertijd een enorme bureaucratie op. Natuurlijk is 200 euro een leuk bedrag, maar het went snel. Een jaarlijks vast bedrag is niet meer bijzonder. Een bureaucratische oplossing voor het geven van een compliment werkt niet.

In 2012 waren er meer dan 377.00 aanvragers. De kosten bedroegen 83 miljoen euro, maar het effect is volstrekt onbekend. Voelen de 500.000 overbelaste mantelzorgers zich minder belast als ze het bedrag op hun bankrekening zien staan? Voelen zij zich gewaardeerd en gezien? Niemand die het weet, maar ik waag het te betwijfelen.

Vanwege de decentralisaties in het sociale domein krijgen straks wethouders de vraag: gaat u mantelzorgcomplimenten geven? Mijn antwoord zou zijn: ja, natuurlijk, maar niet met geld. Volgens mij kunnen wethouders beter kiezen voor een persoonlijke aanpak. Graag herinner ik u aan de resolutie die ik samen met anderen in oktober 2011 tijdens het CDA-partijcongres heb ingediend. Het CDA-partijcongres heeft toen onder meer uitgesproken dat mantelzorgers in woord en daad méér waardering, respect en ondersteuning dienen te ontvangen van onder andere raadsleden en wethouders. Het congres heeft toen ook uitgesproken dat het noodzakelijk is om in het kader van de Wmo vraaggestuurde maatregelen te nemen om overbelasting van mantelzorgers te voorkomen en te verminderen.

Een persoonlijke compliment (in welke vorm dan ook) van de burgemeester of van de wethouder Sociaal Domein is volgens mij meer waard dan 200 euro en duizendmaal effectiever! Wethouders, regel in de nieuwe raadsperiode goede respijtzorg, zodat mantelzorgers kunnen worden ontzien als dat (even) nodig is. Dat helpt hen echt.

 

(Deze column is eerder gepubliceerd in Bestuursforum, maandblad van de CDA Bestuurdersvereninging, 38e jaargang, nr. 5, mei 2014)

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s